Gaba för bättre sömn, muskeltillväxt och fettförbränning

Gaba är ett alltmer populärt kosttillskott bland kroppsbyggare och idrottare. Anledningen till varför det är en större utmaning att bygga muskler och bränna fett ju äldre vi blir är att tillväxthormonerna i kroppen minskar redan från 16 års ålder. Här har du stor nytta av Gaba då det fungerar som en signalsubstans i kroppen som ökar utsöndringen av tillväxthormoner. Dessa tillväxthormoner gör inte bara att du kan bygga större muskler, utan de stoppar också muskelnedbrytningen och stödjer istället nedbrytningen av kroppsfett. Detta är så klart önskvärt för dig som vill öka din fettfria muskelmassa.

Oro, stress och för lite återhämtning

Har du för lite Gaba kan du vara högkänslig, orolig och nedstämd, ha svårt att hantera stress eller sova dåligt. De som börjar med tillskott märker ofta av en direkt effekt i och med att denna signalsubstans är lugnande för nervsystemet. Sömnen blir djupare med mindre vakna perioder under natten.

Vare sig du bygger muskler eller springer långdistans så vet du att återhämtning är A och O för att nå en maximal prestation. Det är inte bara rätt träning och kost som är avgörande, utan sömnen är en otroligt viktig hörnsten när det kommer till att bygga en stark och frisk kropp. Det är under natten som du bygger, reparerar och renoverar kroppen och en orolig sömn är inte optimal när du vill bygga större muskler eller prestera bättre i din sport eller i vardagen. Är du trött på dagen är det lättare att ta till snabb energi i mindre genomtänkta matval och träningen blir lidande. En ond cirkel som ofta är svårlöst.

GABA som tillskott

Om bättre återhämtning, fettförbränning och ökad muskelmassa inte är gott nog, så fungerar också Gaba som en må bra-endorfin och motverkar stress och ångest med sin lugnande effekt. Det överför information från korttidsminnet till långtidsminnet, vilket är intressant för dig som har ”minne som en guldfisk”. Som tillskott har också visat sig effektivt vid hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter. Du behöver alltså inte vara idrottare för att få nytta av det, utan det är ett tillskott som passar många, men som få känner till.

Gaba byggs av glutamin och därför ska du försöka äta mycket glutaminrik kost som mandlar, nötlever, broccoli, citrusfrukter, spenat och valnötter. Om du har svårt att få i dig dessa livsmedel kan det istället vara en god idé att testa på ett tillskott.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *